luni, 2 august 2010

Dă şi mie krona, misteraşu' :(

Stimulată de postul lui Tetris dar şi de alte articole recente, pe aceeaşi temă, m-am hotărât să mă opresc asupra unui subiect deloc plăcut: cerşitul, în particular, la Stockholm.

Trebuie să recunosc că agasarea stradală  pusă la cale, strategic, de copii soioşi, bărbaţi sau femei mutilate, cerşind îndurare materială pentru a-şi duce zilele amărâte, mă lasă rece. Am auzit şi citit numeroase comentarii, de-a lungul timpului, despre amărâţii stradali care imploră câţiva lei, euro sau coroane, după caz, pentru a supravieţui -  multe dintre ele părtinitoare, nu foarte numeroase cele incriminatorii însă. Contradictoriu? Absolut, având în vedere disconfortul fizic şi psihic al celor ce trebuie să suporte tânguiala "oropsiţilor sorţii" sau virtuozitatea "cântăreţilor stradali" care-şi cer drepturile muzicale, vrei nu vrei, şi răsplătesc, în funcţie de generozitatea clientului inoportunat. După caz, sâr'mâna conaşu/misteraşu, trăiască copiii matale sau, dimpotrivă, flegma şi înjurătura maternă de rigoare. La urma urmei, ce ştie străinu'! Vede o prezenţă exotică, se poate gândi că e strămutată din neagra şi oropsita Africă (pigmentul, soarele şi jegul pot induce un "bronz" natural demn de invidiat chiar şi de rasa neagră) şi devine compătimitor, mai ales, în faţa insistenţelor sau a talentului muzical al celor în cauză. Mentalitatea occidentală, şi mai ales cea suedeză, dictează conştiinţei că fiecare muritor trebuie să muncească pentru bănuţul lui. Aşa că cei care lălăie sau se tânguie în ritm de doină românească sunt priviţi cu infinit mai multă îngăduinţă şi compătimire decât conaţionalii care-ţi strecoară câte-un bileţel cu o poveste a unui copil bolnav de leucemie sau a unui paralitic avut în custodie. La urma urmei, un stomac şi un picior gol pot distorsiona cumplit talentul înăscut al milogului cântăreţ aşa că suedezul răspunde promt încercărilor vocale sau acordeoniste (fie ele exotice şi dezacordate).

Nu odată mi s-a întâmplat să fiu poluată fonic în trenurile stockholmiene de vocile virtuoase ale "lucrătorilor stradali". Marea majoritate provine din spaţiul carpatin (poate una-două excepţii rătăcite din spaţiul rus sau asiatic) iar repertoriul Ionel-Ionelule, Trandafir de la Moldova reprezintă, probabil, găselniţa perfectă în strategia de marketing şi urmată cu sfinţenie, fie vocal sau instrumental. Spre disperarea mea şi amuzamentul, ignoranţa sau compătimirea suedezului călător. Care răsplăteşte. Nu mereu, dar suficient încât cei 50 de romi expulzaţi de oficialităţile suedeze, conform surselor oficiale, să mai lase în urmă destule mâini întinse şi voci virtuoase de care să se bucure şi cetăţeanul suedez plictisit sau obosit după o zi de lucru.

De ce condamn cu vehemenţă acest gen de "manifestare artistică" sau de ce nu-mi apare nici măcar un sfert de lacrimă în colţul ochiului la suferinţa aproapelui cerşetor de soartă mai îngăduitoare? Pentru că nu pot fi prostită într-atât încât să nu miros (pe lângă "odoarea" pestilenţială simţită de la o poştă) escrocheria bandelor organizate care transformă cerşitul în afacere rentabilă, de lungă durată. Şi nu mă puteţi convinge că există şi excepţii care confirmă regula! Mai ales acum, în era tehnologiei moderne când cei care au, într-adevăr, nevoie urgentă de ajutor pot face dovada neputinţei sau a unei boli nemiloase pentru a beneficia de bunăvoinţa celor cu suflet şi buzunar generoase prin teledonuri sau popularizarea cazurilor respective prin diverse mijloace media.

11 comentarii:

Raluca spunea...

E mic numarul de cersetori din spatiul carpatin.Din pacate numarul lor creste din ce in ce mai mult in Europa Centrala si de Vest.

tetris spunea...

Stii in Bucuresti cate variante de cersit sunt. De fapt de agresiune psihica, eu asa o percep. Cea mai halucinanta pe care am intalnit-o a fost o tigancusa care iti saruta pantofii pana ii dadeai bani. Nu pot uita scena cu oamenii jenati, cautand ceva maruntisi doar ca sa scape de ea.
Ai vazut "Filantropica"?

Purple Rain spunea...

Ah, slava Domnului ca pe la mine nu-i mai vad!

Poppy spunea...

Heh au trimis 50 acasa? Am fost ieri in Sthm si toata ziua m-am plimbat cu metroul incoace si incolo si, spre marea mea mirare, am vazut doar una cu fuste asa inflorate si carton de cersit. Chiar m-am mirat, eu asteptand sa aud melodii neaose, ca uite ca nu sunt cersetori! Saptamana viitoare ne mutam definitiv in Sthm si se pare ca voi fi ferita, cel putin o perioada, sa intalnesc asemenea specimene. Eu de felul meu sunt mandra tare ca sunt romanca, dar cand ii vad, imi vine cateodata sa intru in pamant de rusine :(
Si apropo de faptul ca suedezii sunt milosi si "platesc" este absolut adevarat. Mi-a trebuit mult sa il conving pe al meu sa nu dea bani cand ii vede, ca nu ajung la ei ci la altii...

Svea spunea...

Poppy, asa se lauda! Ca au trimis acasa 50 desi clientii vechi de pe tren sunt la locul lor! Si sunt destui! Aceiasi! Pe strazi nu-i vezi, doar in tren, fie cersesc pe muteste cu cartonul cu leucemie :( sau cantand!
Aaaa, bine ai venit la Stockholm! Cu siguranta, o sa-ti placa, desi orice colt de Suedie are farmecul lui!

Svea spunea...

Asa e, Tetris, traumatizant, intr-adevar, sa te trezesti cu un asemenea specimen de care sa nu poti scapa cu una cu doua! Dar mai traumatizant gasesc faptul sa-ti scuipe in fata daca nu-i dai! Mi s-a intamplat, din nefericire! Si din fericire, flegma a aterizat pe haina! Groaznic!

cristina spunea...

Svea, ma uitam vara asta ca sunt pline Parisul si Roma de cersetori vorbitori de romana, mai ales tigani (cei mai multi din ce am intalnit eu, dar nu numai). Si probabil si alte orase mari. Ii inteleg pe oamenii de bun simt din tarile cotropite ca li s-a taiat cu totul de noi.
Chiar imi selectasem si eu niste poze cu ei sa povestesc partea asta dezgustatoare de experienta europeana ...

miky spunea...

La noi vand doar ziare sau canta la acordeon(pe ele le recunosti dupa batic in cap,fuste multicolore si largi si geci de piele,barbati geci de piele si palarii mari),aici este mai strict,nu se accepta cersitul; au aflat si ei pentru ca au fost batuti de irlandezi si trimisi inapoi in tara.In Belfast a fost dezastru,multi romani au avut probleme din cauza lor,pentru ca spuneau ca sunt romani si nu roomi.Pana la urma au facut irlandezi diferenta,romanul munceste,room-ul cerseste si fura:(
Nici pe mine nu ma induioseaza aceste specimene!

Poppy spunea...

Hehe multumesc mult Svea! Poate ne vedem la o cafea intr-una din zile sa schimbam pareri si ganduri! :)

Svea spunea...

Da, Cristina, din pacate asa este si e mare pacat ca se pune semnul egal intre romanul imigrant, muncitor si platitor de taxe si cel cu mana intinsa sau talent lalaitor. Abia astept sa-ti citesc experienta europeana! Cu nerabdare!

Miky, e bine, pana la urma, daca se ajunge la diferentierea asta! E important, la urma urmei!

Poppy, cu multa multa placere! Dai de veste! :)

Suedia.se spunea...

povestidedeparte.blogspot.com despre cerşitul, în particular, la Stockholm:
http://suedia.se/index.php?c=2801