Ce dor mi-e de timpurile în care postam, cât de cât, într-un ritm susţinut! Din păcate, de foarte multă vreme, nu am mai reuşit să mă ţin de promisiune şi să vă fac părtaşi noutăţilor mele cu iz stockholmian.
Ce-am mai făcut în ultima vreme? Am învăţat cu drag şi spor :) pentru că am avut "înţelepciunea" să mă angrenez în multe cursuri. Pe de o parte, faptul că încă sunt tânără :) şi "nemămică", din păcate, dar şi faptul că am luat viaţa de la capăt într-o altă ţară (în care pentru a avea un statut comfortabil pe măsura studiilor pe care le am din ţara de origine, trebuie să mi le completez în sistemul de învăţământ suedez) mi-au facilitat posibilitatea de-a mă arunca, din nou, pe băncile facultăţii. Ca să nu pierd experienţa acumulată şi pentru a exploata la maxim cunoştinţele deja dobândite până acum în domeniile mele de activitate şi hobby, m-am gândit că înţelept ar fi să urmez întru totul paşii suedezi necesari unei integrări reuşite. Dar pentru asta e nevoie de timp şi răbdare.
Astfel, diploma de SAS B mi-a deschis poarta înregistrării la varii cursuri universitare, şi nu numai, care se află doar la un click distanţă. Cum pregătirea mea este una filologică, am ales să-mi completez studiile pentru a deveni profesor cu drepturi depline în Suedia. Şi am optat pentru înscrierea în cadrul cursului ULV (Utländska Lärare Vidareutbildning) (Curs de completare pentru profesorii emigranţi). În funcţie de studiile avute, acest program de completare poate dura maxim 2 ani. Şi aici intervin caracteristicile fiecărui candidat în parte. Cursul începe cu un curs obligatoriu "Att vara lärare i Sverige" ce presupune familiarizarea emigranţilor, care au profesat deja mai mulţi sau mai puţini ani în ţara de origine, cu sistemul de învăţământ suedez. Un semestru în care te refamiliarizezi cu noţiuni de pedagogie şi capeţi noi cunoştinţe de legislaţie în sistemul de învăţământ suedez. Şi în care împarţi din experienţa ta de profesor cu ceilalţi cursanţi dar şi cu profesorii. Un schimb de experienţă de la profesor la profesor, pentru că "studenţii" pot avea chiar şi 10-15 ani de experienţă la catedră (chiar şi universitară) în ţara de origine. Profesori care, printr-un joc al sorţii, mai mult sau mai puţin impus, se pot trezi să ia viaţa de la început pe un nou meleag, numit Suedia. Ţară care acordă azil politic persoanelor refugiate din ţările defavorizate sau măcinate de războaie dar care, în acelaşi timp, reprezintă un soi de "paradis stabil" şi pentru cetăţenii Uniunii Europene defavorizaţi social şi economic în ţările de baştină.
Şi uite aşa a luat naştere proiectul ULV (Utländska Lärare Vidareutbildning) (Curs de completare pentru profesorii emigranţi) menit să scurteze drumul către sistemul de învăţământ suedez. Drum ce se vrea scurt şi puţin anevoios, în teorie. Pentru că în practică, lucrurile stau puţin diferit. Tu ca pedagog sau profesor cu o vastă experienţă în domeniul tău de predare (mai ales dacă vii dintr-o ţară europeană) simţi că ai pâinea şi cutiţul în propriile mâini şi treaba e cam aceeaşi indiferent de locaţia în care predai. Deşi conştientizezi că bariera lingvistică te trage cu mult prea mult înapoi sau te ţine pe loc la nivelul de învăţare a limbii suedeze astfel încât deprinderile tale profesorale capătă o anumită patină a timpului până reuşeşti să le slefuieşti din nou, în contextul suedez. Şi uite aşa, planul suedez de a şcoli emigrantul deja şcolit şi experimentat în mediul de provenienţă nu mai pare o fantasmagorie sau doar o modalitate de avantajare a propriilor nativi, cum eşti tentat să acuzi.
Iar studiile de completare devin, de cele mai multe ori, o reluare a studiilor de bază (un fel de Mărie cu altă pălărie). Aşadar, dacă eşti profesor din Uniunea Europeană şi vrei să profesezi în Suedia pe exact aceleaşi specialităţi din ţara de provenienţă, trebuie să urmezi cursurile de limbă suedeză organizate fie în cadrul comunei de care aparţii fie de SIFA (Suedeza intensiv pentru persoanele cu studii superioare) http://www.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/?enhet=671317aaca8f491197eadeb214661652z. Odată ce ai diploma de SAS B în buzunar şi hârtie de la Högskoleverket care să confirme că eşti deţinător de "lärareexamen" poţi liniştit să te apuci să-ţi completezi studiile.
Ceea ce am făcut şi eu şi pot spune că am terminat deja primul semestru "Att vara lärare i Sverige". Şi l-am început acum o lună pe cel de-al doilea în care merg în paralel cu completarea studiilor de engleză ce vor ţine un semestru (voi reveni cu detalii într-un post separat, ca să nu vă ameţesc de tot :) şi cu spaniola pe care am luat-o de la capăt pentru că nu am studiat-o în cadru universitar. A fost obţiunea mea de a alege să predau aici engleză şi spaniolă, gândindu-mă că dacă "tot mă chinui" cu nişte paşi luaţi oarecum de la capăt, s-o fac sistematic şi util. Engleza este materie de bază în şcoala suedeză (alături de suedeză şi matematică) iar spaniola ocupă primul loc la limbile alese de către elevi ca limbă a doua de studiu. Şi cum eu am profil filologic, deci altă materie îmi este imposibil de abordat, iar spaniola îmi este extrem de dragă, m-am gândit că n-ar fi rău s-o pornesc pe drumul ăsta. Aşa că ţineţi-mi pumnii că am nevoie! Voi detalia experienţa şcolară, mai ales pe cea spaniolă, acum că am reuşit să sparg gheaţa, după atâta timp de şomaj tehnic pe blog :)
Şi uite aşa a luat naştere proiectul ULV (Utländska Lärare Vidareutbildning) (Curs de completare pentru profesorii emigranţi) menit să scurteze drumul către sistemul de învăţământ suedez. Drum ce se vrea scurt şi puţin anevoios, în teorie. Pentru că în practică, lucrurile stau puţin diferit. Tu ca pedagog sau profesor cu o vastă experienţă în domeniul tău de predare (mai ales dacă vii dintr-o ţară europeană) simţi că ai pâinea şi cutiţul în propriile mâini şi treaba e cam aceeaşi indiferent de locaţia în care predai. Deşi conştientizezi că bariera lingvistică te trage cu mult prea mult înapoi sau te ţine pe loc la nivelul de învăţare a limbii suedeze astfel încât deprinderile tale profesorale capătă o anumită patină a timpului până reuşeşti să le slefuieşti din nou, în contextul suedez. Şi uite aşa, planul suedez de a şcoli emigrantul deja şcolit şi experimentat în mediul de provenienţă nu mai pare o fantasmagorie sau doar o modalitate de avantajare a propriilor nativi, cum eşti tentat să acuzi.
Iar studiile de completare devin, de cele mai multe ori, o reluare a studiilor de bază (un fel de Mărie cu altă pălărie). Aşadar, dacă eşti profesor din Uniunea Europeană şi vrei să profesezi în Suedia pe exact aceleaşi specialităţi din ţara de provenienţă, trebuie să urmezi cursurile de limbă suedeză organizate fie în cadrul comunei de care aparţii fie de SIFA (Suedeza intensiv pentru persoanele cu studii superioare) http://www.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/?enhet=671317aaca8f491197eadeb214661652z. Odată ce ai diploma de SAS B în buzunar şi hârtie de la Högskoleverket care să confirme că eşti deţinător de "lärareexamen" poţi liniştit să te apuci să-ţi completezi studiile.
Ceea ce am făcut şi eu şi pot spune că am terminat deja primul semestru "Att vara lärare i Sverige". Şi l-am început acum o lună pe cel de-al doilea în care merg în paralel cu completarea studiilor de engleză ce vor ţine un semestru (voi reveni cu detalii într-un post separat, ca să nu vă ameţesc de tot :) şi cu spaniola pe care am luat-o de la capăt pentru că nu am studiat-o în cadru universitar. A fost obţiunea mea de a alege să predau aici engleză şi spaniolă, gândindu-mă că dacă "tot mă chinui" cu nişte paşi luaţi oarecum de la capăt, s-o fac sistematic şi util. Engleza este materie de bază în şcoala suedeză (alături de suedeză şi matematică) iar spaniola ocupă primul loc la limbile alese de către elevi ca limbă a doua de studiu. Şi cum eu am profil filologic, deci altă materie îmi este imposibil de abordat, iar spaniola îmi este extrem de dragă, m-am gândit că n-ar fi rău s-o pornesc pe drumul ăsta. Aşa că ţineţi-mi pumnii că am nevoie! Voi detalia experienţa şcolară, mai ales pe cea spaniolă, acum că am reuşit să sparg gheaţa, după atâta timp de şomaj tehnic pe blog :)
16 comentarii:
Succes la scoala! Eu sper sa ma accepte si pe mine din toamna dar deja ma gandesc daca nu vreau prea mult in paralel: job, casa si copil, scoala.....
Merci frumos!
Da, asa e, poate parea mult! Desi fiecare familie are particularitatile ei, deci nu putem compara. Daca tu te simti in stare, go for it! Chiar daca pare "inuman". Singurul care poate pune bete in roate, serios, e elementul surpriza. In rest, fa cum iti dicteaza inima si conjunctura. Bafta! Pupici!
Iti tinem pumnii! Si, cand mai ai timp, mai scrie cate ceva pe blog. E interesant si placut ;)
Mulţumesc frumos! Da, voi încerca să fiu mai activă pe blog, pentru că îmi place mult să scriu şi am destule experienţe ce merită consemnate, împărtăşite şi păstrate scrptic. Doar că oboseala, timpul limitat şi gândurile negre nu sunt aliaţi de nădejde! Noroc cu încurajările tuturor celor care se bucură de rândurile mele!
Succes la scoala! Si asteptam in continuare pareri despre societatea suedeza.
Eu am inceput sa iti citesc blogul de cateva luni, intalnindu-te prima oara pe blogul lui salmi. Imi pare bine ca ai inceput din nou sa scrii, sper ca timpul sa iti permita sa faci lucrul acesta si in continuare. Sa ne ajuti si pe noi, nou veniti in Sverige, sa ne adaptam societatii de aici.
Multumiri si inca o data SUCCES!!!
In sfarsit! :) Astept continuarea si normal...tin pumnii stransi! Pupici multi multi catre Stockholm.
Merci Dana! Blogul asta asa s-a nascut, din dorinta de a-mi tine la curent toate persoanele dragi cu stiri la cald de pe taram suedez. Si de a-i informa pe toti cei interesati de Suedia. Cu timpul, varii motive au dus la diminuarea numarului de posturi. Dar ma mobilizez eu!
Salmi, sper sa nu ajung sa postez doar o data pe luna, asa ca incerc sa ma mobilizez cu continuarea promisa! :) Oricum tu stiai deja povestea, asa ca pentru tine nu a fost nimic nou! :)Pupici!
Si mie imi plac povestile tale cu iz stockholmian. Iti doresc succes la "scoala", gandurile negre sa devina colorate (pentru ca negrul nu e culoare, nu-i asa?)si sa-ti ramana timp pentru relaxare si scris pe blog.
Merci frumos, Ina pentru gandurile frumoase si incurajatoare!
Frumoasa descriere a activitatii tale ,dar si foarte greu de realizat.Acum daca ai pornit la drum,ai sa ajungi si la capat cu rezultate foarte bune. Sa ai noroc si mult,foarte mult optimism.
Svea, imi imaginez cat poate fi de greu ... Multa vointa si mult succes! Mi se pare incredibil curajul tau de a invata suedeza. Bravo!!!
Da, Cristina, cateodata ma gandesc daca nu sunt masochista! :( Multumesc frumos pentru incurajare!
bună svea,
nu pot decât să-ți mulțumesc pentru postările tale deoarece mă aflu în aceeași situație doar cu ceva timp în urmă:), abia am început SFI-ul, și am aceeași pași de urmat fiind tot un profesor doar că de română și de engleză...nu știu de ce, dar simt că asta trebuie să fac și aici, probabil că profesia aceasta e cu lipici pentru unii/unele ca noi:) Deci nu, nu ești masochistă, sau cel puțin nu ești singura:), ci cred că ești doar o femeie care știe bine ce vrea. Bravo! Te rog ține-ne la curent...
Multa bafta, Loredana! Ma bucur ca mi-ai vizitat casuta virtuala! Sper sa-ti fie de folos informatiile oferite si daca mai ai intrebari, cu multa placere! O sa-mi impun sa scriu mai des, cum o faceam la inceput! Sper ca voi reusi! :) Multumesc pentru gandurile frumoase si incurajatoare! :)
Buna, Svea.
Eu sunt noua pe aici; abia ti-am descoperit blogul. Sunt foarte interesata de tot ce povestesti pentru ca si eu sunt profesoara de romana-engleza (in Romania) si doresc ca la vara sa ma stabilesc in Suedia.
Fara aceste cursuri la care te-ai inscris nu ai cum sa te angazezi ca profesor? Ce m-ai sfatui sa fac inainte de a pleca din tara? (... pe langa faptul de a invata suedeza... ceea ce fac deja :)
Bafta multa in tot ce ti-ai propus! Te las ca am treaba...(trebuie sa-ti citesc tot blogul....)
Trimiteți un comentariu