miercuri, 12 mai 2010

Blog abandonat? Naaah... :))

Vă vine să credeţi? Ei, bine, da, am revenit! După mai bine de o lună de absenţă, am reuşit să îmi dedic câteva minute blogului pentru a vă pune la curent cu ce s-a mai întâmplat, între timp, pe tărâm stockholmian! Asta în cazul în care vă era dor de mine şi sunteţi curioşi! :) Dar după semnalele primite, ştiu că se impunea să revin cât de curând posibil!

Buuun, prin urmare, ieri a fost ultima zi de curs SAS B (curs de învăţare a limbii suedeze pentru nivel academic), aşa că acum voi deveni fericita posesoare a diplomei care îmi dă posibilitatea, din toamnă, să încep cursurile de completare pentru a deveni profesor cu drepturi depline, aici, în Suedia. Examenul l-am dat încă de pe 23 aprilie, în a şaptea săptămână de curs dar a trebuit să urmez cursul până la finalizarea celor 10 săptămâni obligatorii, cu tot cu proiectele şi prezentările aferente.

Trebuie să recunosc că sunt oarecum melancolică; îmi aduc aminte cum, exact cu un an în urmă, pe 4 mai 2009, mă aflam la prima oră de curs aici, în Suedia, începând cu nivelul D şi, exact în 12 luni, cu tot cu vacanţă de vară (1 lună) şi cea de iarnă (3 săptămâni), am reuşit să termin acest curs intensiv. Marea majoritate a cursanţilor, mai ales cei veniţi din afara Europei, termină, adesea, un singur nivel în 5-6 luni (mă refer la cele de început C, D şi SAS grund; poţi termina un nivel în maxim 6 luni şi minim 1-2 luni). SAS A şi SAS B durează fiecare câte 10 săptămâni, obligatoriu şi dacă nu dai examenul când eşti programat, primeşti IG din oficiu şi mai ai dreptul la o singură şansă în şcoala respectivă, asta pentru că ai dreptul la două şanse pentru examen şi dacă nu iei examenul a doua oară, te mută la o altă şcoală, unde ai parte de alte două şanse. Aşadar, zic eu că m-am descurcat onorabil, asta pentru că vorbesc o limbă europeană şi am mai studiat înainte suedeza, cu foarte mulţi ani în urmă (8 ani), dar a contat.

Examenul s-a dat pe baza unui dosar cu texte şi imagini şi la mine a coincis cu examenul de anul acesta pentru elevii de liceu. Dosarul meu s-a numit Oss emellan (Între noi) şi a avut ca temă diferitele tipuri de relaţii între oameni cum ar fi: dragostea pe internet, căsătoria aranjată, violenţa etc. Am primit dosarul cu două săptămâni înainte şi a trebuit să citim cu atenţie textele şi să facem asocieri între ele pe o anumită temă. Examenul a fost doar scris şi a durat 5 ore fără pauză, timp în care trebuia să alegem între cele nouă posibile subiecte unul singur şi să scriem un text conform instrucţiunilor subiectului ales. Cu alte cuvinte, este extrem de important să stăpâneşti şi limba bine ca să poţi jongla cu ideile, dar e indicat să-ţi alegi în mod chibzuit vocabularul pentru a nu-ţi prinde urechile în anumite expresii fiindcă două propoziţii care necesită mai mult de două citiri pentru clarificare te cadorisesc cu IG. Şi conţinutul este extrem de important, dacă nu atingi exact cerinţele iei IG. Dacă atingi cerinţele, faci greşeli de limbă care să nu afecteze înţelegerea textului dar nu dai citate, în mod corespunzător, iei IG. Pentru că este important să-ţi foloseşti imaginaţia şi cunoştinţele dar corelarea cu textele din dosar este imperios necesară. Spun toate astea, pentru că trei colegi de-ai mei, care stăpânesc limba foarte bine, au picat în mod stupid, unul pentru că 2 fraze au necesitat o citire repetată, o alta pentru că nu a dat folosit citatele bine şi o a treia, jurnalist de meserie, care ulterior a făcut şi contestaţie pe care a câştigat-o, a iscat controverse referitor tot la conţinut. Dar pentru cea din urmă lucrurile au luat calea scontată pentru că a fost foarte sigură pe ce a scris şi a luptat până la capăt pentru dreptul ei.

De data asta, am ales să dau testul pe calculator şi cum îmi place să-mi complic existenţa, mi-am ales ca temă Căsătoriile aranjate - coşmar sau siguranţă :) Asta în cazul în care nu provin dintr-o ţară islamică şi nu am trăit pe propria mea piele o astfel de experienţă, dar subiectul m-a fascinat de la început şi mă hotărâsem, încă de acasă, să scriu despre asta dacă genul şi cerinţele îmi vor permite. Am avut noroc şi a fost vorba despre un articol în care trebuia să discut despre avatanjele şi dezavantajele unei astfel de căsătorii, să compar cu opiniile din texte şi să îmi susţin punctul de vedere. Tema mi-a venit mănuşă, cerinţele m-au satisfăcut total, aşa că am luat examenul cu brio! :)

Buun, pentru început mă opresc aici şi voi reveni cu restul de restanţe în posturile următoare. După o pauză aşa de lungă, se impune să vă iau încet, să nu vă ameţesc cu prea multe informaţii, ca să nu mai ştiţi ce şi cum! :)

13 comentarii:

Anonim spunea...

Bravo, felicitari! La voi vad ca a fost mai strict, la noi nu au existat cerintele de IG de care scrii tu. Oricum felicitari si mult succes mai departe! Chiar ca nu e de ici de colo sa termini intr-un an totul...la mine a durat doi dar cu pauze muuuult mai mari, ca o scoala normala. Ce mi-ar fi placut si mie un curs intensiv! ;)

Astept continuarea! Pupici multi.

Mirona spunea...

Felicitaaaari!^_^ Ca om care stie ce greu se invata o limba pe care n-o auzi prea des in jurul tau crescand in Romania ma bucur tare de reusita ta! Si de-abia astept sa se intoarca povestile stockholmiene :D

Svea spunea...

Salmi, mulţumesc frumos! Într-adevăr, un curs intensiv e de mare folos aici, în Suedia, unde totul este lagom, prea lagom, aş putea spune, deşi multor emigranţi, mai ales azilanţi politic, veniţi din afara Europei, sistemul le vine mănuşă, dat fiind faptul că este îngrozitor de greu să te adaptezi la o cultură şi mentalitate complet străină doar într-un an, adult fiind şi cu responsabilităţi familiare şi nu numai. Însă, cum suedezii s-au gândit la toate, e bine că există şi opţiunea de curs intensiv la care am reuşit să mă înscriu, pentru că pe mine, una, versiunea lagom m-ar fi ucis... de foame, in primul rând! :)

Misaki, mă bucur că te bucuri pentru bucuria mea! :)) Voi reveni, cum am promis, se cere! Abia aştept să-mi reiau bunul obicei de a poposi minute în şir pe blogul tău, savurând aroma îndepărtatei Japonii doar la un click (pardon, Misaki) distanţă :)

tetris spunea...

Bine ai revenit! Si eu ti-am simtit lipsa!
Felicitari pentru reusita!!!

Svea spunea...

Merci frumos, Tetris!

mamica de Sebastian spunea...

Felicitari...si la mai mare:)

Svea spunea...

Merci, Florina, să dea Dumnezeu!

Dana spunea...

Felicitari !!! Imi pare bine ca ai reusit sa termini cu brio si ca ai revenit pe blog, ti-am cam simtit lipsa. Astept cu interes noutati din Suedia, ca de-alea din Romania mi s-a cam acrit.
(Puteai sa fi ales "dragostea pe net" si ai fi povestit despre mine si Clive, he, he, he...bun subiect).

Svea spunea...

Merci, Dana! Aşa e, noutăţile din România sunt lugubre, de-a binelea, dar încerc să mă consolez măcar cu frumuseţea şi normalitatea plaiurilor stockholmiene, pentru a face faţă veştilor proaste de acasă.
Subiectele prezente la examen au fost extrem de generoase şi frumoase, dar eu m-am lipit de cel menţionat, deşi am ezitat, pot spune, între cele două. Pe cel cu dragostea pe internet l-am ales drept subiect pentru un alt proiect din cadrul cursului.

Purple Rain spunea...

Felicitari pentru reusita! Meriti toata admiratia! Pupici.

Svea spunea...

Mulţumesc frumos, Purple Rain! Pupici, asemenea! :))

cristina spunea...

Svea, felicitari! Mie invatarea limbilor nordice mi se pare la fel de merituoasa ca pregatirea unui zbor pe o planeta nevizitata de om. Bravo tie!

elena spunea...

Waw, ce bine cred ca e sa fii in pielea ta acum!! Spun asta fiindca in toamna ma asteapta si pe mine cursul intensiv si visez sa pot spune ce ne-ai povestit tu, candva. Felicitari, mai ai un pic.. :)