miercuri, 21 iulie 2010

Se fură ca-n codru! :(

Ţin să-i mulţumesc lui Poppy că mi-a adus la cunoştinţă faptul că articolul meu La cumpărături prin Stockholm a fost preluat adlitteram pe alte două siteuri: http://suedia.se/index.php?c=2733 şi http://www.cuttingart.dk/la-cumparaturi-prin-stockholm.html. Este un articol scris acum vreo săptămână şi ceva şi ţinut în drafts (că mai am obiceiul ăsta) şi postat ieri. În aceeaşi zi, apare pe cele două siteuri menţionate mai sus. Ce vă aşteptaţi să zic acum? Că sunt măgulită că rândurile mele interesează, într-atât de mult, încât sunt preluate, fără a mi se cere permisiunea şi postate oarecum sub acoperire?

Nu, n-am să zic asta! Pentru că m-a deranjat acest gest! Ţin un blog public, menit să redea aşteptările, trăirile şi experienţele mele de pe tărâm suedez, dar nu în ultimul rând, mentalitatea suedeză, la ea acasă. Totul într-o manieră personală!

Un blog perceput ca modalitate de a comunica cu cei dragi de acasă. Iniţial, l-am gândit ca pe un instrument de scurtare temporală şi spaţială, împărtăşindu-le persoanelor dragi din experienţa şi trăirile mele de la 3000 de km distanţă de Bucureşti.

Pe lângă scopul lui practic, de instrument de comunicare cu persoanele dragi şi cu cele dornice de informaţii cu iz nordic, l-am gândit şi ca jurnal (exerciţiu de scriere şi de ordonare a ideilor), la vedere, bun de "răsfoit" peste ani, în căutarea amintirilor tinereţii aşa cum erau ele percepute cu minte şi suflet tinere.

Şi, nu în ultimul rând, ca pe o căsuţă virtuală, în care pot veni în contact cu realităţile lumii concrete, expuse scriptic şi împărtăşite celor ce poposesc accidental dar care găsesc să se întoarcă periodic, în căutarea poveştilor de departe ce-i captivează.

Şi tocmai pentru că ţin mult la acest blog, m-a deranjat gestul de a mi se prelua un articol fără să mi se dea un simplu mesaj de cerere a permisiunii. Cât ar fi durat? Jumătate de minut! Dar jumătatea asta de minut multiplicată cu alte n jumătăţi de minut necesare şi în cazul celorlalţi bloggeri ale căror articole sunt preluate în masă, poate ajunge să înghită timpul acordat întreţinerii unor siteuri de tipul celor mai sus menţionate.

Iniţial, am înţeles scopul siteului suedia.se. Acela de a strânge la un loc ştiri despre diverse evenimente din Suedia, apărute în presa românească sau locală, suedeză. Bun, cu menţionarea sursei, e ok, intri într-un singur loc şi te alimentezi de acolo cu ştirile despre ţara respectivă. Dar când faci lucrul ăsta fără a cere permisiunea de preluare adlitteram a materialului sau menţionând o altă sursă (în cazul meu http://www.cuttingart.dk/) fără să verifici că este vorba despre un site robot care preia automat articole, menit să genereze trafic (articolul este publicat, la grămadă, cu alte tone de articole din varii domenii, precizând sursa, dar sub acoperire, sub denumirea "Ultimele articole despre E"), mi se pare lipsă de profesionalism! Ca să nu spun furt pe faţă sau lipsă de bun-simţ faţă de proprietatea intelectuală a unei persoane! Nu aş condamna total existenţa unor astfel de siteuri portal, dar dacă tot există, să fie întreţinute cu profesionalism! Te foloseşti de informaţii ale bloggerilor sau de drepturile lor de proprietate intelectuală, cere-le măcar permisiunea sau promovează-i într-un mod înţelept.

9 comentarii:

Raluca spunea...

Aaaaaa,sa nu te lezeze cu nimic faptul ca te-au copiat.Persoanele respective nu au imaginatie si nici talent in a scrie articole .Vor si ele sa se afirme prin puterea creativa a ta.Oricum,esti inegalabila si orice ar face ,nu se pot compara cu tine.Asteptam mai departe articolele tale.

Amelia & Mihai-Stefan CHIRCA spunea...

Pacat! Oricum, noua ne-a placut foarte mult articolul TAU!

salmi spunea...

Mie mi-au preluat cei de pe norvegian.no un subiect cu fiordurile, anul trecut, din blogul de calatorii. Eu le-am multumit cu un comentariu pe blog, dar ma asteptam sa ceara voie, da. Ar fi fost mai fair-play.

Pupici! Sunt tare ocupata saptamanile astea, dar imi revin eu :).

tetris spunea...

Din pacate se intampla destul de des pe Internet si ai toate motivele sa fi suparata (ma enervez eu ca ti-au furat textul, dar tu ...)

Citeste pe aici: http://www.copyscape.com, gasesti niste pasi de urmat. Si pune banner-ul lor.

Svea spunea...

Va multumesc tuturor pentru sustinere!

Salmi, sper ca au trecut sursa, chiar daca preluarea s-a facut fara instiintare! Macar atat! Mi-am dat seama ca esti ocupata tare! Pup!

Tetris, multumesc pentru tips! Din fericire, e singurul articol preluat!

tetris spunea...

Cu placere!

Anonim spunea...

Pacat ca se intampla asta...si rusine sa le fie celor ce o fac!Sper ca sfatul de la tetris sa te ajute...

Svea spunea...

Asta e problema, Ana-Maria, ca nu au nicio treaba cu rusinea si sintagme precum "drepturi de autor" sunt complet necunoscute sau total ignorate de cei mai multi care gasesc sa faca un lucru pe spinarea celorlalti! Pana la urma e vorba si de respect, iar gandurile mele, bune, rele, geniale sau nu, imi apartin si am dreptul sa dispun de ele cum doresc, alegand unde si daca sa apara in anumite circumstante! Merci pentru sustinere!

Suedia.se spunea...

Articol de astazi la www.Suedia.se :

Va sugeram urmatorul blog romanesc din Suedia: povestidedeparte.blogspot.com

Numai bine !

Suedia.se
redactia