marți, 1 martie 2011

Cu drag, de 1 Martie...

Mă uit pe fereastră şi văd plapuma groasă de zăpadă din grădiniţele blocurilor şi pietrişul umed, adunat în strat generos pe trotuare. Mă uit la termometru şi cele -5 grade prezente îmi smulg un brrr şi dorinţa de a hiberna în casă. Nimic din toate astea nu vesteşte sărbătoarea de astăzi. Doar calendarul mă trage de mânecă, şoptindu-mi "E 1 Martie!" Reflexul pavlovian mă îndeamnă să tânjesc la sărbătoarea balcanică de întâmpinare a primăverii. Deschid sertarul cu amintiri şi ochii minţii colindă prin fiecare ungher în care găsesc mărţişoarele trecutului ce şi-au pus amprenta melancolică, de neşters peste ani. Deschid albumul şi găsesc mărturii fotografice ce-mi umplu inima de nostalgie.

Suedezii nu sărbătoresc mărţişorul. Primăvara în Suedia este decalată cam cu o lună şi ceva faţă de România. Aşa cum povesteam şi anul trecut aici, în tradiţia populară, lunile anului sunt împărţite în opt anotimpuri: vårvinter (martie-aprilie), vår (mai), vårsommar (iunie), sommar (iulie), höstsommar (august), höst (septembrie-octombrie), höstvinter (noiembrie), vinter (decembrie-martie).

Ca atare, astăzi mă văd nevoită să împart gânduri pimăvăratice virtuale doar cu rudele şi prietenii din România, dar şi cu balcanicii pentru care Marteniţa are binecunoscuta semnificaţie.

Pe principiul

(un mărţişor haios, pentru care îi mulţumesc mult lui Lenuş),
vă ofer următoarele "mărţişoare" virtuale
cu parfum de odinioară - pentru mama
şi cu parfum stockholmian de luna mai, pentru voi, 
că atunci avem verde şi lalele din belşug :)


Pentru mama


Pentru voi

7 comentarii:

salmi spunea...

O primavara frumoasa iti doresc, se va incalzi incet si la noi...aici sunt 2-3 grade plus si zapada nu mai e decat putina(nu la fel e insa si pe Gotland...). Bafta multa, te imbratisez.

PS. yamiii, bezele...:).

Raluca spunea...

..1 Martie prima zi de primavara,dar doar calendaristic. La noi zapada,frig,soarele se afla pe alte meleaguri.In schimb ziua martisorului se sarbatoreste prin a oferi ghiocei,zambile si tot felul de martisoare,obiceiuri care s-au pastrat din cele mai vechi timpuri.Iti doresc ca sa vina cat mai repede si acolo primavara si sa te bucuri de natura inverzita si pomii infloriti.

tetris spunea...

Primavara insorita si sa ai mereu zambetul pe buze!

PS La Bucuresti azi a cam fulguit. Si a fost si frigut

Svea spunea...

Merci frumos, la fel, Salmi! Din păcate, aici avem zăpadă muuuultă în continuare!
Şi văd că nici la Bucureşti nu e mai prejos, Raluca.
Tetris, mulţumesc! Încerc, deşi zilele astea nu am prea reuşit. O fi de la vreme :(
Vă mulţumesc frumos pentru urările frumoase. Să vină primăvara, cât mai curând! :)

cristina spunea...

Frumusel foc martisorul nostru! :)

Bine ca nu ne-ai dat o floare artificiala la cutie, cum aratau martisoarele considerate aristocrate pe vremea cand le dadeam eu la profesoare! ;) Nu mi-au placut niciodata martisoarele de agatat in piept, indiferent cum au aratat. Si nici schimbul degeaba de obiecte din astea fara rost.

Dar de atmosfera de primavara din Romania mi-e dor si mie. Si poate de sinceritatea de a oferi o floare cui simti ca vrei si are noima s-o faci, nu din obligatie oricarei femei cu care vii in contact. La noi la firma in Ro, de 1 martie il vedeai pe fiecare baiat cu un brat de frezii sau ce flori alegea umbland prin fiecare directie si departament sa lase cate una femeilor de acolo. Cu unii atunci ma intalneam prima si ultima data in an.

cristina spunea...

A, si uitasem esentialul: sa aveti o primavara cum o asteptati, mai cu seama senina si optimista!

Svea spunea...

Multumesc mult, Cristina! Şi pentru urări şi pentru compliment :)
Aşa e! Şi eu urăsc schimbul de mărţişoare, făcut doar de complezenţă, că aşa e tradiţia. Mai ales când ştii că mămica respectivă a scrâşnit din dinţi la alegerea unui mărţişor mai sofisticat doar că profa sau colega, prietena trebuie să beneficieze de privilegiu în funcţie de circumstanţă. În schimb, o floare oferită din suflet, că aşa vrei şi simţi şi chiar un obiect-simbol, de preferinţă hand-made, pe post de mărţişor, nu mă deranjează câtuşi de puţin. Păcat că sunt rare ocaziile în care nu eşti asaltată de kitschisme sau chinezării de prost gust.