luni, 8 februarie 2010

Beau ca să socializez!

Pentru că tot am adus vorba, într-un post anterior, despre două lucruri care mă deranjează la călătoria cu pendeltågul, unul dintre ele fiind aburul de alcool degajat pe timp de week-end până când glandele lacrimale și papilele gustative ale celor din jur devin suprasaturate, găsesc momentul propice de a vorbi despre pasiunea suedezilor pentru alcool.

Obiceiurile suedezilor legate de alcool pot surprinde și șoca, în același timp. Tendința de a consuma alcool în cantități necontrolate datează din timpuri imemoriabile :) Mai mult, au existat anumite perioade când muncitorii și soldații suedezi își primeau parte din salariu direct convertit în băutură.

Ulterior, au fost introduse restricțiile. Una dintre ele, așa numita cartelă de raționalizare, introdusă la începutul secolului XX, era o cartelă ștampilată de fiecare dată când cumpărai cantitatea de băutură permisă lunar. Încă de atunci, statul deține monopol asupra comercializării alcoolului în Suedia. În prezent, alcoolul se vinde numai în magazine special amenajate, numite Systembolaget, unde găsești o varietate largă de băuturi alcoolice din toată lumea, prezentate pe rafturi, în funcție de țara de proveniență și accesibile numai persoanelor în vârstă de peste 21 de ani, legitimate. În supermarket, se găsește numai bere și băuturi slab alcolizate (până în 3,5%), care se pot cumpăra numai pe baza cărții de identitate care atestă statutul de adult trecut de 18 de ani.

Guvernul și parlamentul sunt singurii care decid  "soarta" alcoolului în Suedia: preț, taxe, metodă de comercializare etc, acesta fiind, probabil și principalul motiv pentru care alcoolul este extrem de scump aici.

Suedezii obișnuiesc să bea (zdravăn :) mai ales în week-end și la sărbătorile importante, cum ar fi: Sankta Lucia (13 decembrie), Noaptea Valpurgiei (30 aprilie), Midsommar, de Crăciun, Anul Nou etc :)  Teoretic, nu se consumă alcool în timpul săptămânii, doar la petreceri sau în momentele de relaxare din week-end și concedii :) Prezența alcoolului în cantități industriale în sângele suedezului se face simțită la final de săptămână prin cozile de la Systembolaget și aburii îmbătători :( degajați în aproape orice mijloc de transport în comun.

Şi mai interesantă este prezența "parfumului" îmbietor degajat de persoane care par sobre dar deschise contactului social interrelațional. De fapt, dacă ești înfundat și nu simți mirosul persistent de băutură emanat, un indiciu concludent pentru consumul de alcool este apetitul brusc pentru socializare al suedezului de rând. Dacă te abordează un latino-american cu ochi vii, în care i se citește dorința de a comunica oricui, orice, în orice fel de circumstanțe, știi sigur că sângele fierbinte al persoanei în cauză este moștenire genetică de sorginte latină și nu îmbibat cu spirtoase ca în cazul nordicilor :)) Cu alte cuvinte, suedezii, cu cât beau mai mult, cu atât reușesc să socializeze mai mult, simțindu-se stăpâni pe sine și îndrăznind să spună ceea ce gândesc.

În multe țări cu un consum ridicat de alcool, oamenii beau fie din cauza traiului mizer, pentru a uita de greutăți și probleme, fie, la polul opus, pentru plăcerea gustului vinului sau al berii, de exemplu. În Suedia, se pare, oamenii beau din plăcerea de a se îmbăta :) Am urmărit multe filme suedeze, și printre scenele de top se numără ingurgitatul alcoolului în cantități masive și datul la boboci, după :D Filmele sunt inspirate din realitate la urma urmei; ficțiune, ficțiune, dar cu puternic iz de mentalitate suedeză îmbibată la maxim în momentele de relaxare și petrecăreală :))

La urma urmei, fiecare popor are o predispoziție genetică, de rasă, către un anumit trend. În cazul suedezilor, firi rezervate, închise, perfecționiste, cu tendință pentru o viață extrem de ordonată și bine programată, alcoolul este principalul responsabil pentru relaxarea și ieșirea din rutină, atât de necesare.

15 comentarii:

Unknown spunea...

Daaa.
Si la norvegieni e la fel. Dar e normal. Doar sint pui de vikingi, nu? :D

mamica de Sebastian spunea...

Foarte bun si interesant subiectul felicitari.Tocmai am pus si io pe blogg poza cu systembolagul de la noi din orasel:)

Svea spunea...

Claudiu, o să scriu despre "patima" alcoolului văzută din prisma mai multor naţii :)) (prin comparaţie), dar asta într-un episod ulterior.

Mămica_de_Sebastian, aşa e, gând la gând cu bucurie, am văzut poza ta cu Systembolaget şi m-am gândit ce coincidenţă, pentru că eu deja scrisesem articolul de câteva zile. Mi se întâmplă să fac aşa, scriu despre un subiect şi îl las în drafts în caz că-mi mai vin idei. Şi la un moment dat, îl postez.
Merci pentru apreciere :))

oana spunea...

foarte interesant!...de ce-ar fi band italienii?..O sa incerc sa aflu-))

salmi spunea...

Daaaa inca un post excelent! Uite mie nu-mi venea sa scriu de asta, pentu ca eu pe bune, nu am vazut niciodata we in oras. Adica la noi e activitate de familie...mergem la piscina, apoi la pizza si acasa, duminica de obicei iesim rar...asa ca neumbland cu mijloacele de transport in comun si neumbland seara prin oras, nu prea m-am lovit de ceea ce descri tu. INSA...asta nu inseamna ca nu e asa si pe la noi...ceea ce am citit aici la tine, am auzit din prea multe parti ca sa nu le cred :). Plus ca am vazut la tv o emisiune cu ce face politia in serile de vara cand e plin de turisti...suedezi :)).

Eh, nu degeaba spune lumea ca Gotlandul e parca in afara Suediei :).

Pup, mai astept posturi, in we am intrat de nu stiu cate ori sa citesc ce mai scrii...

Svea spunea...

Hehe, Miha, şi eu te urmăresc cu sufletul la gură în blogroll, să văd dacă se updatează şi am păţit, de multe ori, să scrii un post nou şi la mine în blogroll să nu se updateze! Să vezi oftică!:))

De scris l-am scris sâmbătă, dar l-am postat azi! Cum îi spuneam, mai sus, Florinei, pot scrie posturi şi să le păstrez în drafts dacă nu sunt sigură că mai vreau să adaug ceva.

Oricum mi-am propus să fiu activă şi am multe subiecte în plan, despre care să povestesc! Şi, bineînţeles, aştept completările tale!
Mulţi pupici!

salmi spunea...

Da asa patesc si eu cu blogrollul din blogspot(urmaresc cateva bloguri acolo cand se uppdateaza). Noroc ca al tau nu e acolo :) si pe wordpress nu se vede titlul postului nou, nu am optiunea asta. Il deschid de cateva ori pe zi sa vad daca postezi. ;)

dan spunea...

tot mai bine decat romanii care beau de necaz si in loc sa socializeze mai mult, le dau in cap fratilor, matusilor sau vecinilor.
ps. ma uit mult la stirile de la ora cinci :)

Dana spunea...

Nu cunosc nici un suedez, in schimb cunosc o daneza (tot din zona nordica) si desi e o tipa grozava, ii place teribil sa-si petreaca fiecare seara in pub si bea atata bere incat poate intrece orice englez de pe aici (si este stiut ca "sportul national" al englezilor e imbatatul in pub).

Svea spunea...

Dan, ai perfecta dreptate :)) desi nu obisnuiam sa servesc stirile de la ora cinci, faptele conationalilor nostri comise la betie sunt arhicunoscute si fara documentarea protvista fiveclockiana :)

Danangib, danezii sunt recunoscuti ca bautori inraiti de bere si nu stiu precis daca nu cumva le-au luat-o deja inainte in top englezilor. O sa ma documentez! :))

cristina spunea...

Si mie mi-a placut subiectul. Intotdeauna predilectia suedezilor si a nordicilor in general pentru alcool m-a facut sa ma intreb de ce si cum e gestionata situatia de catre stat din cauza asta.
E adevarat ca alcoolismul e considerat boala si ca alcoolicii au tratament preferential din partea statului (ma refer la pensia pe caz de boala mai ales)?

Butterfly spunea...

Suedezii se pot lua de mana cu rusii atunci. Eu sunt in Moscova si nici acum nu m-am obisnuit cu preferinta rusilor pentru bauturile alcoolice tari, aici si berea are o cantitate mai mare de alcool decat de obicei, probabil ca pe langa vodca li s-a parut prea slaba si au zis sa o adapteze. Chestia e ca aici cel putin nu se tine cont de sex, femeile beau cot la cot cu barbatii, si daca se intampla sa treaca pe langa tine te imbata mirosul. Totusi am observat ca nu sunt sociabili de la bautura si nici scandalagii, dar sunt atent urmariti de politie si amendati imediat daca observa ceva suspect, si probabil ca de asta sunt asa linistiti. Aici bautura este ieftina si se gaseste pe toate drumurile, iar in hipermarket cumparaturile nu sunt complete daca nu exista si bautura. Teoria mea este ca beau de frig...:))

Svea spunea...

Cristina, intrebarile ridicate merita un studiu elaborat si un post separat, pe masura :)

Butterfly, intru totul de acord cu tine :) Intr-adevar, rusii beau ca sa reziste la frig!

wlfp spunea...

Interesant subiectul intr-adevar. Eu sunt in Polonia si aici se bea mult si consistent, femei, barbati, cot la cot dau votka pe gat.
Berea se bea pe pai de exmplu.
Eu cred ca cultura "bautului" la tarile nordice tine de doua lucruri: nopti lungi - ce creaza o stare de depresie si frigul. O metoda eficienta de combatere a frigului e alcoolul.

Svea spunea...

I give you five, Wlfp! :))