marți, 9 februarie 2010

Despre gradele lui Celsius

Am avut întotddeauna prostul obicei să nu verific starea vremii înainte de a ieşi din casă şi, cu siguranţă, aş fi fost de mult mai multe ori surprinsă de capriciile vremii, dacă nu aş fi avut persoane de bază în juru-mi care să-mi poarte de grijă. Totuşi, de la o vreme, dacă tot mă aflu într-o ţară nordică în care suedezii vorbesc despre vreme, vrei nu vrei :) iar veştile din Bucureştiul iernatic şi înzăpezit mă copleşesc din ce în ce mai mult, am început să-l bag şi eu pe Celsius în seamă şi să-l controlez la grade, mult mai des :)

Şi ca să nu credeţi că spun poveşti :) vă las să vă delectaţi cu cele 5 grade pe minus, de astăzi.



Dacă tot am amintit de gradele lui Celsius :) e bine de aflat (dacă nu ştiam deja) că cel care a creat în anul 1742, un termometru cu mercur bazat pe scara centesimală de temperaturi, unde punctul "0" marca punctul de îngheţare şi 100 punctul de fierbere al apei este suedezul Anders Celsius (născut la Ovanåker în Suedia, la 27 noiembrie 1701). Numele său a fost atribuit, ulterior, unui grad termometric (gradul C).

Celsius a fost profesor de astronomie la Universitatea din Uppsala între anii 1730 şi 1744, ocupându-se, în egală măsură, de geodezie şi de fizică. A studiat aurorele boreale şi a explicat acest fenomen pentru prima dată prin magnetismul terestru. În anul 1737 participă la o expediţie în Laponia, la Tornio condusă de Pierre Louis Maupertuis, Alexis Claude Clairaut şi Pierre-Charles Lemonnier pentru a determina lungimea unui grad de meridian. Expediţia a dovedit că pământul nu este perfect sferic (este aplatizat la poli), confirmând ideea lui Isaac Newton. Moare de tuberculoză la numai 43 de ani.

7 comentarii:

dan spunea...

incep sa cred ca Suedia degeaba e in nord sau ca legendele despre frigul de acolo sunt prea umflate. Pai azi in Oradea au fost -9 grade si de cate ori Teo dadea vreo temperatura de la Solvesborg, il bateam cu Oradea. Si la noi e bine. Imi imaginam ca o iarna suedeza nu exista fara -35 grade in toate cele trei luni standard de iarna. Ori s-ar putea sa ma dau eu destept :)

Svea spunea...

Dan, bagă un ochi la postul http://povestidedeparte.blogspot.com/2010/01/ce-ti-e-si-cu-vremea-asta.html şi vei găsi răspuns la dilema ta :))

Cât despre -35 de grade la Stockholm, no way, vrei sa se supere moscoviţii pe tine, asta e temperatura ce şi-o revendică ei, câteodată! :)) În cel mai rău caz, 35 grade cu minus, prin Kiruna şi alte oraşe suedeze extrem de nordice :)

Anonim spunea...

Mai degraba vei gasi in muntii suedezi temperatura asta, la granita cu Norvegia sau suuus hat la pol.

Da, dar primavara/vara temperaturile din Ro ne bat de departe! Nu ca mi-ar parea rau, pentru ca nu imi place canicula, prefer de sute de ori temperaturile verilor suedeze, doar daca ar fi si primavara mai calda...Deh, nu le poti avea pe toate...

Anonim spunea...

Inca ceva...vad ca ai postate temperaturile Stockholm si Bucuresti, sunt chiar in dreptul locului unde scriu comentariul...foarte bune de urmarit si interesant de facut o statistica cu evolutia lor. Acum la St sunt -3 grade si la Buc -10. La 23.44 ora vestica :).

oana spunea...

crec c-as prefera minus cinci si cu zapada aia de la voi,decat 0 de aici si ceata aferenta,care ne sufoca in fiecare dimineata.
daca e sa fie iarna,macar sa fie adevarata,ca de imitatii m-am saturat!!!...E deprimant tot griul asta care dureaza de saptamani!

Svea spunea...

Salmi, ai perfecta dreptate, in munti sau in nordul nordului Suediei, ai sansa sa dai peste cele -35 de grade. La Stockholm, s-au inregistrat, ce-i drept, si -31°C dar pe 20 ianuarie 1814 :) (vezi: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/temperaturrekord-i-stockholm-och-uppsala-1.4735)

Da si eu prefer verile suedeze celor bucurestene, numai ca as vrea ca primavara sa vina aici mai devreme, pentru ca dupa mine, anul trecut a venit in mai si a tinut pana in iunie inclusiv :))

Oana, cat am tanjit eu dupa zapada, vroiam iarna cu temperaturi scazute si muuuuuulta zapada! Acum am ce mi-am dorit! Si ce-i mai interesant e ca am si la Bucuresti nu numai aici! :))

dan spunea...

atunci e bine! pot sa ma car in suedia linistit! aveam o strangere de inima!