vineri, 13 mai 2011

Cu tolba poştală, prin Stockholm

Şi pentru că un post anterior a strâns destule comentarii legate de sistemul poştal în Suedia, găsesc oportun să explic detaliat cum stă treaba cu poşta suedeză. Mă ţineam de multă vreme să postez pe o astfel de temă, dar am tot amânat.

În Suedia, toate actele importante le trimiţi sau le primeşti prin poştă. Şi te întrebi, firesc, dacă e înţeleaptă o astfel de orânduială. Este! În condiţiile în care corespondenţa îţi este livrată pe preşul din hol, prin fanta de la uşă. Asta dacă stai la bloc. Cu alte cuvinte, nu există cutii poştale la intrarea în bloc. Că este bloc de 2-3 etaje, de 10 sau chiar mai multe (mai sunt şi astfel de excepţii în Stockholm), poştaşul împarte corespondenţa din uşă în uşă, de sus în jos. Adică urcă cu liftul până la ultimul etaj şi apoi coboară pe scări, distribuind scrisorile din uşă în uşă.

Uşa este dotată cu o fantă prin care pot fi strecurate scrisorile şi ziarele. Când am văzut sistemul pentru prima oară, în paranoia mea, îmi şi imaginam copiii care vor să-ţi facă vreo farsă sau vreun vecin supărat care să-ţi strecoare în casă varii lucruri, să-ţi facă viaţa mai frumoasă! :) Din fericire, se pare că nu am supărat pe nimeni până acum ;) sau suedezii nu au o astfel de imaginaţie malefică de a-şi regla conturile între ei în acest fel :)

Cât despre lucrătorii poştali de teren, imaginea factorului poştal de sex feminin, micuţ, grăsuţ, cu tolba plină, care se leagănă agale sub povara greutăţii banilor şi a scrisorilor ce le are de distribuit, a dispărut complet în peisajul suedez. Majoritatea personalului este tânără, suplă, obligatoriu deţinătoare de carnet de conducere sau cunoscătoare de mers pe bicicletă. Asta pentru că la distanţele stockholmiene şi la efortul fizic depus, nici nu ar fi posibil altfel. Totuşi, există şi excepţii burtoase :) (ca domnul din imagine), dar majoritatea este suplă şi foarte tânără :)


Livrarea corespondenţei se face cu ajutorul bicicletei sau a maşinuţelor precum cea din imagine. Un element care pe mine m-a lăsat cu gura căscată a fost acela de a constata cum îşi lasă factorul poştal "averea" la îndemâna trecătorilor zonali (precum şoferul cu autobuzul, dintr-o postare anterioară) şi împarte liniştit corespondenţa. Fără să-şi facă probleme că cineva ar putea atenta la conţinutul transportului poştal. Din răutate, prostie, nebuneală! Aşa că ce consider eu lipsă de profesionalism, este de fapt o îndoctrinare în funcţionalitatea unui sistem gândit să aibă la bază încrederea în bunul simţ civic al aproapelui.





În cazul în care primeşti o trimitere mai voluminoasă, ţi se strecoară prin fanta uşii un aviz prin care eşti rugat să te prezinţi la poştă pentru ridicarea ei. Nimic ieşit din comun până acum. Doar că, odată ajuns la ghişeu, este posibil să dai peste o coadă de 5-7 persoane (arareori) dar chiar şi atunci timpul de aşteptare este redus la minim, asta pentru că funcţionarele se mişcă extrem de rapid, atribuţiile lor reducându-se la a lipi un sticker pe pachet şi a-l scana cu cititorul de coduri. Nu există cerinţa de a îmbrăca pachetele în hârtie albă, de a le lega cu sfoară, de a completa diverse formulare, de a fi nevoit să aştepţi la ghişeu minute bune până când funcţionara trebuie să completeze nenumărate date pe pachet şi apoi în calculator. Un sistem optimizat care are milă de timpul şi nervii clientului :)

10 comentarii:

salmi spunea...

Sa spun eu cum e la case :). Posta vine cu o masina mica, gen papuc cu volan pe dreapta(vopsita galben-albastru desigur si cu sigla postei pe ea). Asta cu volanul e pentru ca ccc cutiile postale sunt pe partea dreapta a drumului, in fata caselor. Soferul se apropie de cutii si pune corespondenta prin geamul lasat al masinii. :) snygt, nu? Toata corespondenta e asezata frumos pe scaunul din stanga lui.
In cazul unui pachet mai mare, daca te gaseste acasa iti lasa pachetul. Daca nu, lasa un aviz. Am avut situatia unui pachet mare de tot, a venit o dubitza si l-a adus.
Pupici multi!

Svea spunea...

Multumesc, Salmi, pentru comentariu. La case nu am văzut cum stă treaba, aşa că am dat skip la explicaţii :)
Ieri bloggerul a fost indisponibil toată ziua. Se pare că a fost o defecţiune de la ei, că ultimele două postări au reapărut ca schiţe şi a trebuit să le repostez (pierzând comentariile de la ele, din păcate). De asta apar postările în altă ordine şi fără comentariile noastre acolo :( Pupici mulţi!

Poppy spunea...

Subscriu Svea la tot ce ai spus. E un sistem foarte bine pus la punct, aproape perfectionat. Singura mea problema cu faptul ca ne pun posta prin fanta direct in casa este ca placa aceea de tabla/metal, cand se inchide, face un zgomot dubios de ma face sa sar ca arsa de pe scaun de fiecare data cand o aud, de frica ca sunt hotii la usa! :) Tot timpul am impresia ca mi-a intrat cineva in casa. :) Trevlig helg!

Svea spunea...

Da, ai dreptate, Poppy! :) Si eu la fel tresar! :) Weekend placut si tie!

Raluca spunea...

Din tot ce povestesti tu in articolele tale,in toate domeniile este o mare civilizatie.Iar daca mai sunt postasi supraponderali,nu le strica mersul pe biciclete. Ori poate ajung si ei mai supli,ori le creste pofta de mancare.

oana spunea...

Mă gîndeam eu deja că meseria de poștaș mi-ar sta bine, după ce am citit articolul tău cred că vreau să fiu poștaș la Stockholm :) Salutări calde ca ziua de azi de la Zagreb :)

Mirona spunea...

Ce ordonat! Adevarul este ca asa ar trebui sa fie, serviciile postale poate nu mai sunt vitale ca pe vremea cand nu exista email sau file transfer :P, insa importante sunt cu siguranta in continuare. Mie mi-ar placea, de exemplu, sa pot trimite mai des pachete prietenilor mei din alte tari. Dar ce ma fac cu Japonia?! Costa aprox 100 RON un singur kilogram (si daca pun mai putin, tot atat...). Plus nebunia de la ghiseu si orarul de functionare. Ar trebui sa-mi iau concediu ca sa pun un colet. :((((

cristina spunea...

Ce faci, Svea? Ocupata? Termini acum si intri in vacanta sau iei cursuri si pe vara?

Zazuza spunea...

un sistem foarte bun e si in Austria, destul de asemenator cu cel suedez. tot asa, actele iti vin acasa ori le poti trimite prin posta. totul cu confirmare de primire si garantia livrarii. m-a uimit prima oara cand am trimis un pachet in tara, am cumparat pur si simplu o cutie de la ei iar functionara a trecut datele in calculator si apoi a printat un sticker. simplu ca buna ziua! si atat de relaxant :), daca ma gandesc la corvoadele made in RO...

Dan H. spunea...

fericiti cei plecati din tara....