sâmbătă, 16 mai 2009

Din bucătăria asiatică

Acum câteva luni, când am inspectat dulapul din bucătăria noii locuinţe în care ne-am mutat cu chirie o perioadă, am descoperit printre vasele obişnuite o tigaie despre care nu ştiam mare lucru. Ulterior, am aflat că era vorba despre un wok. Am "scotocit" pe net şi am aflat următoarele:

Wok-ul este o tigaie specială, lată şi adâncă, care poate suplini toate celalate vase de bucătărie. Se foloseşte în toată Asia de Sud-Est, de la Nepal până în Indonezia. Iniţial, wok-ul a fost folosit în arta culinară chineză, ulterior, răspândindu-se în întreaga lume.
Spre deosebire de tigăile clasice europene, datorită formei rotunde, asemănătoare celei a ceaunului, în wok se pot pregăti orice fel de cărnuri (chiar şi un pui întreg), legume sau paste făinoase.

Cel mai răspândit este wok-ul din oţel carbon. Bucătarii preferă însă wok-ul din oţel nobil, acoperit cu teflon. Forma lui specială face posibilă pregătirea unei cantităţi mai mari de alimente, utilizând doar câteva picături de grăsime. Grătarul de călit şi capacul sunt accesorii indispensabile, cu ajutorul cărora putem căli sau găti la abur orice fel de mâncare. Peretele subţire al wok-ului reacţionează rapid la schimbările de temperatură pe toată suprafaţa. Datorită suprafeţei neaderente, alimentele nu se prind de wok. Pentru amestecarea mâncării, se folosesc obiecte din lemn sau plastic termorezistent, care nu zgârie suprafaţa tigăii. Înainte de a ne apuca să pregătim un fel de mâncare în wok, este de ajuns să clătim suprafaţa interioară a tigăii. Această suprafaţă specială nu necesită mari cantităţi de grăsime, făcând posibilă alimentaţia sănătoasă. În timpul prăjirii, mâncarea trebuie amestecată mereu pentru ca toate ingredientele să vină în contact cu suprafaţa tigăii. Pentru prepararea mâncărurilor este de ajuns o cantitate minimă de apă, dar nu se foloseşte niciodată tigaia fără grăsime sau apă.
Wok-ul se curăţă în apă fierbinte cu detergent. Nu se foloseşte pentru curăţare praf de curăţat sau burete de sârmă care ar putea zgâria suprafaţa neaderentă.


Şi dacă tot am aşa o "minune" :)) în bucătărie, m-am hotărât să încerc un amestec, din bucătăria asiatică, pentru wok. M-am dus la supermarket şi am găsit o sumedenie de pungi congelate de Asia WokMix (amestecuri de legume, tipice bucătăriei asiatice) bune de pregătit în wok. Aşadar, am încins tigaia pe plita electrică din dotare, am pus unt, legumele şi am amestecat, mereu, până s-au rumenit. Separat, am fiert tăiţei (Asia noodles :)), i-am scurs şi i-am amestecat, în wok, împreună cu legumele. Am pus amestecul în farfurie, am adăugat ketchup, caşcaval ras (o să vedeţi că am o obsesie pentru caşcavalul ras :))), piper şi ... rezultatul îl puteţi vedea mai jos. POFTĂ BUNĂ :)))




Un comentariu:

Ghemulet spunea...

Mi-a placut mult mancarica. Dar e o papica vegetariana, eu sunt adeptul carnitei, pe viitor pt mine pune si carnita in wok. Trebuie sa nu-mi scada burtica, Sufletel nu mai are ce mangaia.