duminică, 31 mai 2009

La plimbare prin Tyresta nationalpark, preţ de ... 15 km :)

Cum era şi de aşteptat, ieri au fost 22 C, iar astăzi, 25 C aşa că am reuşit să profităm din plin de vremea "caniculară" şi am întreprins lungi plimbări prin natură, mai ales astăzi. Ieri, am ieşit mai târziu din casă şi am ajuns cu pendeltåg-ul până în Nynäshamn, unde ne-am bucurat de soarele blând şi de briza generoasă a Mării Baltice şi nu aveam de unde să ghicesc că plimbarea prin micul orăşel portuar avea să fie doar un preambul la cei 15 km parcurşi, pe jos, astăzi, în intervalul 12.00 -17.15, prin Parcul Naţional (rezervaţie naturală) Tyresta. Aţi citit bine, 15 km cu doar o mică pauză de pipi în boscheţi şi răcorit sticla cu apă în lacul nu atât de rece cum ne-am fi aşteptat şi dorit, de altfel. A fost SUBERB, trebuie să recunosc, deşi foarte cald :) chiar dacă am mers numai prin pădure.

Rezervaţia naturală se întinde pe 5 000 de hectare şi este protejată deoarece cuprinde arbori foarte bătrâni, de 300 - 500 de ani, specii rare de plante şi animale, teren arabil şi aşezări istorice de interes cultural.

Însă pădurea Tyresta nu mai este, de fapt, ceea ce a fost cândva, din cauza incediului devastator, de acum 10 ani, când a fost dstrusă în proporţie de 10%. La câte hectare arse am văzut, mie mi s-a părut că e vorba de mai mult, dar să-i credem pe cuvânt. Oricum, este impresionant cum au reuşit să salveze parcul şi, implicit, rezervaţia naturală şi să transforme tragedia şi, mai ales, consecinţele ei în atracţie turistică.

De-a lungul hectarelor distruse de incendiu, găseşti, la tot pasul, plăcuţe cu informaţii despre efectele negative şi chiar pozitive (a apărut vegetaţie proaspătă şi câteva specii de plante ale căror seminţe, adânc îngropate în sol, pot începe să germineze numai după expunerea la temperaturi extrem de ridicate. De asemenea, multe specii de insecte sunt dependente de foc şi au senzori ce detectează căldura generată de un incendiu, chiar de la zeci de kilometri, iar ciclul lor de viaţă poate reîncepe în cenuşa încinsă) ale incendiului asupra rezervaţiei şi sunt organizate tururi ale suprafeţei distruse, cu ghid care povesteşte despre incendiul, deja celebru în regiune.









4 comentarii:

svea spunea...

lol Sunt un adevărat fan al plimbărilor lungi prin natură, şi dacă e la munte, la aer curat, cu atât mai bine :) România, din fericire, stă excelent la capitolul natură, păcat doar că este locuită. Ştiu că sună a automatism deja, dar acesta este adevărul şi, din păcate, nu am cum să spun altfel lucrul ăsta. La capitolul frumuseţi ale naturii, chiar unice în Europa, suntem cu mult înaintea ţărilor civilizate şi cu mult potenţial turistic (provenit din exploatarea comercială a unui loc, nu dobândit de la Dumnezeu), dar ce folos dacă nu ştim să ne "vindem" frumuseţile patriei în mod organizat şi profitabil, în aşa fel încât şi turistul să fie fericit şi să revină, iar beneficiarul să aibă un profit cinstit.

svea spunea...

Hmmm, nu pot comenta că nu am fost la Sibiu, din păcate :(

Suzanen spunea...

Frumos... dar parca tot mai frumos la noi, la Sibiu :P.

Suzanen spunea...

Nu este niciodată târziu să vezi frumuseţile naturii!