sâmbătă, 12 septembrie 2009

Avantajul de a trăi într-un sistem fără handicap

Obişnuiesc, în ultima vreme, să iau parte la frânturi din viaţa multor personaje ce-şi împart, ca şi mine, de altfel, experienţele lor cu cei interesaţi şi dornici de a colinda prin blogosfera românească şi nu numai. Aşa că, de o vreme încoace, am descoperit un personaj haios, cu poveşti şi păţanii tipice pentru România secolului XXI, plină de contraste şi prejudecăţi, aşa cum o ştim cu toţii. Cum vă spuneam, personajul este savuros, cu un umor mult prea generos pentru cruda realitate românească şi pentru greutăţile pe care le are de înfruntat.

Citeam astăzi, la el pe blog, despre păţania lui recentă şi nu m-am putut abţine, deşi a devenit un clişeu, să nu fac o comparaţie între sistemul românesc şi cel suedez, referitor la condiţiile sociale de care se "bucură" persoanele cu handicap în Europa civilizată a secolului XXI. La o primă vedere, ai tendinţa să spui că numărul mare al persoanelor devaforizate de destin din ţările occidentale a condus la un sistem social extraordinar de grijuliu şi de bine pus la punct în ceea ce le priveşte, însă şi în România, numărul lor nu este deloc de neglijat, doar că indolenţa, răutatea, mentalitatea complet greşită precum şi lipsa de facilităţi sociale, care există doar scriptic, le izolează şi le diminuează dramatic apariţia în societate.

Nu există zi în care să nu văd zeci de persoane cu handicap locomotor ce depind de un scaun cu rotile, care se comportă extrem de firesc în societatea suedeză, se plimbă cu dezinvoltură prin parcuri, în scaune cu rotile motorizate, traversează strada, intră în bloc, normal, datorită lipsei celor câtorva trepte de la intrare, accesează liftul extrem de încăpător (de poţi transporta cu uşurinţă mobilă gata asamblată), pot beneficia de o plimbare cu autobuzul sau pendeltåg-ul, în care accesul se poate face fără ajutor, datorită platformelor de acces, la nivel, şi lifturilor încăpătoare, prezente la fiecare staţie de tren, metrou sau autobuz. La autobuz nu e nevoie de lift :)) ci doar de locuri speciale pentru cărucioare de copii sau pentru persoane defavorizate. Deci se poate. Nu o dată mi s-a întâmplat, din reflex, să vreau să ajut o astfel de persoană, iar ea, săraca, să se uite oarecum nedumerită la mine, mulţumindu-mi pentru iniţativă dar declinându-mi-o, în acelaşi timp. Compasiunea şi înţelegerea pentru cei cu probleme, de orice natură, se realizează prin acceptarea acelor probleme şi rezolvarea lor. Degeaba liderii de opinie din România fac apel la strângere de fonduri şi, implicit, compasiune pentru cei devaforizaţi, dacă ele nu se duc acolo unde trebuie, iar mentalitatea este una bolnavă, conform căreia supravieţuieşte doar cel puternic, fizic şi mental. Degeaba avem platforme (de aruncat praf  în ochi) la staţiile de metrou din centrul Bucureştiului, dacă omul în cărucior nu poate coborî de la etajul 5 până în faţa blocului sau atunci când reuşeşte, se transformă în aventura vieţii lui. Degeaba îi compătimim şi ne amăgim că-i înţelegem, dacă nu ridicăm un deget să-i ajutăm şi ne lăsăm înconjuraţi de mistreţi (citiţi postul la care fac referire, pentru a înţelege). Degeaba!

8 comentarii:

svea spunea...

Mulţumesc, Mihaela! Ar fi o idee, deşi nu promit nimic, deocamdată! :))

Mihaela spunea...

Asa deci, a fost cu premeditare la voi...;). Poate pui o data povestea voastra pe blog, cred ca e interesanta. Succes mai departe!

raluca spunea...

Noi,oamenii,mai avem multe de invatat,mai cu seama de felul de a ne purta cu persoanele cu probleme.Interesant ce ai scris mai sus....si cum se spuna pe romaneste...de luat aminte.....

svea spunea...

Aşa e Mihaela, când ajungi să te integrezi în sistemul suedez şi să te mişti după regulile lor, nu mai ai aşa mari bătăi de cap; de asta am optat şi eu pentru Suedia, de fapt, mi-am zis, dacă e să plec, acolo plec... nu m-aş stabili nicăieri altundeva decât aici; eu am venit din premeditare aici :)) Deşi mai am mulţi paşi până la o integrare perfectă în peisaj, şi în cazul meu e imposibil, eu nefiind blondă :)) (asta ca o glumă aşa), mă voi încăpăţâna să răzbesc. De fapt, ăsta a fost şi motivul visului nostru suedez: de a ne da o altă şansă şi de a ne demonstra înşine că putem trăi civilizat într-un sistem în care valorile sunt cele care contează. E un challenge cu noi înşine! Atât!

Mihaela spunea...

Cata dreptate ai Svea...si eu am ramas cu gura cascata la cati handicapati sunt in orasul unde locuiesc eu si ce facilitati au...
u merg zilnic cu autobusul si mereu se nimereste sa merg cu cativa pentru ca locuiesc in apropierea zonei unde stau eu, toti se descurca singuri. Locuiesc singuri si primesc ajutor de la kommun, dar lucreaza, isi fac cumparaturi si locuiesc singuri. E o tara care se ocupa de tineri(copii), de persoanele cu handicap si de batrani. Sistemul social e unul din cele mai bune din lume.

svea spunea...

Din păcate, costă mult mai puţini nervi şi efort decât te costă pe tine să te duci dintr-o localitate în alta. Spun din păcate, pentru că e trist că suntem nevoiţi să acceptăm asemenea dure realităţi, când este, omeneşte, posibil, ca prin bunăvoinţă, toleranţă şi răbdare lucrurile să intre pe făgaşul normal. Aici, există un adevărat cult social pentru persoanele cu handicap, investindu-se foarte mulţi bani (şi nu numai pe hârtie) pentru confortul lor psihic şi fizic. Suedia şi, implicit, Stockholmul înglobează foarte multă pădure şi lacuri, astfel că fiecare pâlc de blocuri sau case îşi are pădurea şi lacul aferente. Prin pădurea din apropierea locuinţei mele, în prezent, se amenajează un drum special pentru a putea fi accesibil şi persoanelor cu deficienţe locomotorii. De ce aici se poate? De ce aici sunt fonduri, care sunt şi alocate cum trebuie şi unde trebuie? Nu spun că suedezii sunt sfinţi sau perfecţi, au şi ei uscăciunile lor, dar când te uiţi la "pădurea" lor, vezi mai întâi copacii falnici şi puieţii şi de-abia apoi vreascurile. În România, e invers!

Ninu spunea...

Gata..m-am razgindit, nu mai vreau in Canada, vreau in Suedia...
Oare cit costa un Taxi pina acolo ?
Multumesc mult svea >:D<

Ro26DSD spunea...

Buna Svea,
Felicitari pentru articol si pentru intregul blog!
Nu pot sa citesc postul la care faci referire in articol.
Poti te rog sa mi-l trimiti separat sau sa "repari" linkul de la tine de pe blog?
Stefan