luni, 20 iulie 2009

La plimbare prin ... parcul Haga

Săptămâna ce a tocmai a trecut a fost o săptămână dedicată, şi de această dată, în mare parte, centrului Stockholmului, cu două excepţii: descinderea la Palatul Drottningholm şi plimbarea prin parcul Haga. Cum despre primul am povestit deja, rămâne să vă spun câte ceva despre parcul Haga, care se află în Stockholm, comuna Solna. După ce am traversat Solna cu autobuzul şi am avut impresia că mă aflu în unul dintre puţinele cartiere mai înverzite din Bucureşti (referitor la raportul verdeaţă - blocuri :), am ajuns (şi la propriu şi la figurat) la poarta parcului Haga, unul dintre cele mai bune exemple de parcuri tipic englezeşti, de la mijlocul secolului XVIII.

Inspirat de dorinţa unei grădini "naturale", acest stil de parc a luat naştere la mijlocul secolului XVIII şi îmbină pajiştile tunse la milimetru cu aleile umbroase de stejari şi tei (cei din urmă, în această perioadă, fiind încărcaţi de flori), şerpuitoare, ce conduc paşii turiştilor către ruinele şi pavilioanele deschise publicului.

Prinţul Gustav avea 22 de ani când a închiriat ferma Haga, în vara anului 1767. Patru ani mai târziu, el a devenit rege şi propietarul fermei Haga şi a făcut primii paşi pentru crearea acestui parc, înconjurându-se de numeroase persoane avizate pentru a-l ajuta şi sfătui. Astfel, Fredrik Magnus Piper, arhitectul Palatului Regal, a prezentat planul general pentru parcul englezesc de la Haga (între anii 1785-1800 au fost plantaţi 26 000 de copaci la Haga), iar arhitectul Carl Christoffer Gjörwell a realizat Palatul de la Haga, în 1802. Gustav III a comandat şi crearea unui alt palat, de dimensiuni impresionante, dar lucrările au fost sistate odată cu asasinarea lui, în anul 1792.

De data aceasta, ne-am plimbat relativ puţin prin parc şi am descoperit, cu această ocazie, că sezonul polenului de iarbă este pe terminate, aşa că peste vreo două săptămâni o să ne aventurăm mai mult prin imensul parc şi voi veni şi cu poze concludente pentru cele relatate mai sus.


Niciun comentariu: