marți, 26 ianuarie 2010

Ce ţi-e şi cu vremea asta!

Când spui Suedia, te aştepţi să spui frig de crapă pietrele şi zăpadă din abundenţă, cel puţin patru luni pe an!
Ei bine, nimic mai adevărat, dar asta în nordul Suediei! Cu cât mai la nord, cu atât mai frig! :))

Mulţi nu ştiu însă că Suedia este o ţară cu o formă alungită de la nord la sud, îngustă de la est la vest ceea ce înseamnă că se desfăşoară pe o suprafaţă de aproximativ trei ori mai mare decât cea a României. Implicit, diferenţele de temperatură variază enorm de la nord la sud, astfel că în timp ce sudul Suediei se bucură, vara, şi de temperaturi ceva mai ridicate, în jur de 25-28 grade, la nord verile vor fi întotdeauna mai răcoroase, iar iernile extrem de geroase şi abundente în zăpadă.

Astfel că, aflându-mă la Stockholm, anul trecut şi experimentând nu mai mult de -7 grade, pe timp de iarnă, chiar mă simţeam ciudat când cei de la Bucureşti mă compătimeau pentru temperaturile scăzute de aici. Şi încercam să le explic cum stă treaba cu geografia Suediei şi cum este protejat Stockholmul de temperaturile extrem de scăzute, prin faptul că se află în sud-estul Suediei, unde iernile sunt mai blânde :)

Asta până anul acesta, când şi la Stockholm, ca şi în restul Europei, în special la Bucureşti, s-au înregistrat căderi masive de zăpadă alternate cu temperaturi extrem de scăzute. De unde Bucureştiul nu se mai înzăpezise cu adevărat de ani buni (zic cu adevărat, din cauza căderilor abundente de zăpadă, nu din cauza edililor care uită de faptul că climatul temperat continental al României presupune ierni bogate în zăpadă) acum a fost înfrumuseţat de cel puţin 3-4 ori cu mantia cea albă de poveste, care după miezul nopţii şi-a pierdut vraja şi s-a transformat în pardesiul gri şi ros al bunicii, tot de poveste :))

Din fericire, Stockholmul îşi păstrează, cu demnitate, hăinuţa cea albă, deşi, pe alocuri, a devenit uşor mai mult sclipitoare de la atâta purtat :)) Deşi mă surprind de câteva zile bodogănindu-i pe cei de la comună de faptul că s-a mutat, pe alocuri, patinoarul şi pe străzi, în ciuda lopeţilor de nisip, împrăştiate cu generozitate pe astfalt şi menite să ne ferească de contactul cu secţiile de ortopedie, astăzi am privit cu "amuzament" un reportaj pe aceeaşi temă, respectiv a străzilor alunecoase.

Se pare însă că până şi suedezii cei harnici şi grijulii cu aproapele lor au fost depăşiţi de căderile repetate de zăpadă care se transformă, treptat, în strat de gheaţă amestecat cu pietriş! Miercuri se anunţă din nou ninsori, aşa că până în aprilie promit să mă apuc de patinat :))

Momentan, temperaturile se situează în jur de -2, -4 grade, însă per ansamblu, temperaturile medii ale lunii ianuarie la Stockholm au fost cele mai scăzute înregistrate din 1987 încoace.

În tabelul de mai jos sunt afişate temperaturile medii înregistrate în diferite oraşe din Suedia în ianuarie 2010 comparativ cu cel mai recent an în care s-au înregistrat temperaturi medii mai scăzute decât în acest an:


8 comentarii:

adra_bell spunea...

stiu ca la un moment dat jucam un joc pe net, si era si chat pentru jucatori. Eram cam aceeasi oameni mereu, am jucat vreo 2 ani. Si intr-o iarna erau -20C aici, in jur de 0 in Stockholm, erau multi suedezi in joc si unul dintre ei ma caina, ca ce ma fac eu la asa iarna. O tipa mai nou venita s-a mirat teribil: OMFG, minus 20C!!! Where r u from? Romania (me). Ea era islandeza si la ei erau -4C :))

Unknown spunea...

Hmm, interesant, si eu cand am fost in Bretagne, ma asyteptam sa fie mai frig decat in Romania dar nu...clima e mai blanda.

salmi spunea...

Da, si la noi s-a batut azi recordul! -19 grade azi dimineata la 8 cand am dus-o pe Silvia la scoala...aici sub -12 grade inca nu am vazut pana iarna asta...iar zapada de la inceput de decembrie fara sa se topeasca, nici pomeneala! Ei, anul asta avem din plin...ger si zapada. Si da, incepe si la noi sa ninga de maine...si avem inca 20 cm de zapada. Noi ne bucuram, mergem la schi!

salmi spunea...

PS Acum avem - 3 grade...

Svea spunea...

Adra_bell, într-adevăr, islandezii datorită climei oceanice au temperaturi ce se menţin deasupra celei de îngheţ, în cea mai mare parte a anului. Astfel, temperatura medie în capitală este 0 grade C în ianuarie şi de 11 grade C în iulie.
Dar aşa se generalizează: cu cât mai la nord, cu atât se crede că e frig polar, indiferent de oraş :))

Salmi, într-adevăr, astăzi, când am ajuns la şcoală, o colegă m-a "informat" că erau -15 grade la ora 7 fără ceva când a plecat ea de acasă! Şi dacă ea, rusoaică din Moscova unde -20 de grade sunt la ele acasă cu lunile, se plângea de frig, îţi dai seama cum ar trebui să mă plâng eu care am descins din Bucureştiul tropical până acum vreun an?? :))
Cât despre zăpadă, pe insulă se pare că sunteţi mai norocoşi cu cei 20 de cm de zăpadă acumulată :)) Noi ne putem mândri, până la apariţia noului pled de nea, doar cu 10 cm de omăt :))

Dana spunea...

Brrrrrrrrrrrr.....La noi sunt 13 grade, cu plus si lumea se vaita de frig, chestie care ma amuza, cand nu ma enerveaza.

Anonim spunea...

am si eu o intrebare:ai idee cum va fi vremea dupa 1 aprilie 2010?multumiri anticipate

Paul spunea...

Foarte foarte frig. Te admir ca rezisti. Este adevarat ca hainele cumparate acolo sunt mult mai groase fata de ce gasesti pe la noi?