marți, 20 iulie 2010

La cumpărături prin Stockholm

Sezonul estival la Stockholm este presărat cu tone de reduceri, care mai de care mai apetisante pentru buzunarul turistului dornic de suveniruri şi cumpărături de vacanţă. În centru, străzile comerciale sunt ticsite de curioşi şi clienţi în căutare de chilipiruri găsite la reduceri. Stockholmul şi Suedia, în general, nu se pot lăuda cu preţuri accesibile tuturor buzunarelor, nivelul de trai aici fiind destul de ridicat iar preţurile pe măsură. Însă strategia marilor supermarketuri şi a magazinelor de profil de a atrage clienţii prin sezoane de reduceri substanţiale funcţionează de fiecare dată. Astfel, ajungi să supravieţuieşti la Stockholm şi cu un venit mai modest, vorbesc din perspectiva emigranţilor care au un drum destul de lung şi anevoios până la o integrare cât mai bună pe piaţa muncii suedeze.

O strategie foarte bună a supermarketurilor suedeze este de a încerca să scape de marfa în curs de expirare decât de a prefera s-o arunce. Astfel, foarte multe produse, mai ales produsele de carne, care au termen de valabilitate foarte scurt (asta presupune că sunt tratate cât mai puţin, sper eu :) le poţi găsi la 30% sau 50% reducere în ziua sau cu o zi înainte de a expira. Un ajutor financiar deloc de neglijat, pentru că dacă faci cumpărături la ofertă sau la reduceri, când tragi linie, constaţi că ai economisit sute bune de coroane, asta în funcţie de cât de lungă a fost lista cumpărăturilor din acea zi. Bine, există suspiciunea că marfa respectivă nu ar fi la fel de proaspătă, dar având în vedere că termenul de valabilitate la multe produse este de maxim 10 zile, uneori, chiar mai puţin, şi că respectivele produse arată identic cu cele nereduse (nu prezintă urme de alterare), constaţi că doar preţul face diferenţa. Însă doar în ziua respectivă. Dacă cumperi carne în ziua expirării, musai trebuie gătită în aceeaşi zi sau introdusă la congelator pentru că a doua zi deja se schimbă datele problemei.

Un alt lucru demn de remarcat este relaxarea cu care îşi face suedezul cumpărăturile. Nu mi s-a întâmplat vreodată, nici măcar de sărbători, să mă înghesui în supermarket şi să primesc sau să ofer, printre dinţi, vorbe de bine, participanţilor la slalomul cărucioarelor. Nicidecum! La orele de vârf sau în zilele libere se simte o uşoară aglomerare dar care nu reuşeşte să conducă la suprasaturarea nervilor şi a dorinţei de a sucomba.

Un aspect hilar al comerţului din Suedia îl constituie mentalitatea suedeză conform căreia produsele Made in Sweden (şi mă refer aici mai ales la produsele alimentare) sunt net superioare celor de import. Asta în ciuda faptului că pământul suedez este rodnic doar în producţia de cartofi, morcovi şi fructe de pădure :)) Astfel, vei avea surpriza să găseşti roşii suedeze, de un roze palid sau uneori galbene-verzui la un preţ dublu (mai ales în extra sezon) faţă de suratele îmbujorate ce stau cot la cot în galantarul din supermarket. Şi, stupoare, suedezul le preferă pe cele neaoşe celor din Olanda, Grecia, Turcia. Eventual, cele din Spania sau Italia reuşesc, uneori, să le facă concurenţă serioasă suratelor suedeze :) Nu de alta dar roşeaţa mediteraneană de invidiat nu poate fi uşor trecută cu vederea în faţa palorii suratei suedeze, care oricât s-ar strădui nu poate să roşească la fel de mult în bătaia soarelui ce luminează dar nu ajunge să şi ardă îndeajuns :)

7 comentarii:

Purple Rain spunea...

Ce frumos! Pe la mine oamenii sunt mai frenetici cand vine vorba de shopping, mai ales de sarbatori. Apogeul se atinge de Boxing Day, faimoasa zi a reducerilor de dupa Craciun. :)

Poppy spunea...

Buna Svea!

Draga mea, nu stiu ce se intampla dar daca tu nu ai fost de acord cu preluarea postului tau de catre suedia.se si cuttingart.dk, atunci astia s-au pus pe furtisaguri.

Uite aici, postul tau, cuvant cu cuvant:
http://suedia.se/index.php?c=2733
si aici
http://www.cuttingart.dk/la-cumparaturi-prin-stockholm.html

Sper sa le fi dat acordul, daca nu... e jale!

Mihai spunea...

ai putea sa ne lamuresti un pic si cu pretul bauturilor? din cate am vazut, la pretul unei sticle de apa sau cola se adauga o taxa de parca 2 koroane. este cumva o taxa de tip ecologic? si se restituie cumva in anumite conditii?

Svea spunea...

Purple Rain, imi imaginez frenezia canadiana, de prin auzite :) E bine, ca aici nu e chiar asa. Se mai entuziasmeaza suedezul, dar nu chiar asa! :)

Poppy, am ramas masca! O sa incerc sa nu ma enervez foarte tare, desi am un gust amar vazand lipsa de bun-simt! Randurile de fata sunt scrise in stil personal, usor de identificat ca apartinandu-mi, daca dai o raita prin blog. Asa ca nu vad rostul postarii lui pe suedia.se, mai ales ca nu e mentionata sursa, macar! :( Ca sa nu mai zic ca nu mi-a cerut nimeni permisiunea! :((

Svea spunea...

Am zis ca incerc sa nu ma enervez, dar deja m-am enervat si am uitat sa-ti multumesc pentru ca mi-ai aus la cunostinta!

Mihai, ai dreptate, pentru orice sticla de apa sau cola cumparata se plateste si sticla de plastic, in functie de marime. Sticla de 1,5l sau 2l costa 2 kr, cea de 1l costa 1kr si pantul de bere sau energizant 0.50 öre. Bani pe care ii recuperezi cand duci sticlele la reciclat. Le duci si le reciclezi in dispozitive special amenajate la intrarea in supermarket si primesti un bon pe care il folosesti in supermarketul de unde le-ai reciclat.

Svea spunea...

M-am uitat mai bine si vad ca cei de pe suedia.se dau link la http://www.cuttingart.dk care au link la siteul meu doar ca linkul meu e cam sub acoperire :( sub denumirea "Ultimele articole despre E", care sincera sa fiu nu stiu la ce se refera. Linkul trimite la blogul meu, ce-i drept, dar... Nu mai zic nimic... deocamdata! Ca de zis, voi zice! Oricum, nimeni nu mi-a cerut permisiunea!!!! :((

Poppy spunea...

Cu cea mai mare placere Svea, cu regretul ca a fost o veste mai proasta :( Eu personal nu sunt de acord cu asemenea fapte, cu atat mai putin fara mentionarea sursei. Este simplu furt de proprietate intelectuala. E defect profesional pentru mine, dar ma enervez numai gandindu-ma la asta. Chiar si cu mentionarea sursei, tot nu ar trebui sa publice fara sa te intrebe. Tu ai disclaimer pe blogul tau si ar trebui sa fie de ajuns.
E asa de greu pentru unii sa trimita un email si sa intrebe ca niste oameni civilizati ce se pretind a fi??