marți, 13 iulie 2010

Mi-e caaald! :)

Aşa, şi? O să ziceţi! Normal de altfel, că-i iulie, doar!
Bine, bine, iulie, dar trăit pe tărâm suedez, iulie cel cu iz de cuptor românesc îşi limitează dogoarea la cel mult 20-25 de grade. Grade care, transpuse pe tărâm suedez, sunt  omoloagele celor 30-35 de grade bucureştene. Iar cele 30 de grade stockholmiene (de anul acesta) pot concura, cu uşurinţă, cu cele peste 40 ale capitalei dâmboviţene. Şi se simt diferit, dar se simt! Mărturie stă pielea-mi transpirată, jaluzele şi perdelele trase, geamurile deschise pe timp de noapte şi nopţile cu somn întrerupt din oră în oră sau terminat de pe la 4 dimineaţa. Eram convinsă că şi aici se poate, dar după vara răcoroasă de anul trecut şi iarna extrem de lungă şi pufoasă, începusem să am mari dubii. Spulberate, de altfel, de săptămânile caniculare care par să nu ne părăsească cu una cu două! Şi bine fac, totuşi! :)

Bine, au mai fost şi alte astfel de veri, dar nu trăite live de mine, în care să experimentez adevărata caniculă suedeză! Astfel, în ultimile zile, suedezii s-au confruntat cu recorduri de temperatură demult uitate. Duminică, în orăşelul Målilla, din regiunea Småland, s-au înregistrat 35 de grade, cea mai ridicată temperatură din Suedia nedoborâtă din iulie 1994 când în Kalmar s-au înregistrat 35,2 grade. Recordul de temperatură caniculară îl deţine Ultuna, din regiunea Uppland, unde în iulie 1933 s-au înregistrat 38 de grade; aceeaşi temperatură a putut fi resimţită şi în Målilla, în iunie 1947.

Noi recorduri de temperatură s-au înregistrat, duminica trecută, şi în Lund, unde termometrele au indicat 34,3 grade, record nedoborât încă din 1753. Şi vechiul record din Visby, din anul 1865 când s-au înregistrat 33 de grade, a fost doborât duminică, când temperatura a urcat la 33,7 grade. În Jönköping (33,4 grade) şi Örebro (33,3 grade) s-au atins recordurile de temperatură din 1941.

Inspectând datele de pe siteul de meterologie suedez, am realizat de ce nopţile mele albe de iulie suedez (şi la propriu şi la figurat) mă ţin cu ochii pironiţi pe ceasul din perete sau foindu-mă în aşternut. Ca să nu vorbesc de contemplatul cerului suedez în miezul nopţii :) în căutare de aer respirabil :) Şi asta pentru că timp de trei nopţi consecutive, la Stockholm, Karlskrona şi Fårösund s-au înregistrat temperaturi ce au depăşit 20 de grade! Cea mai ridicată temperatură de pe timpul nopţii s-a înregistrat azi-noapte în Karlskrona, 22,7 grade şi în Bredåkra, în Blekinge, 22,3 grade. Recordul de temperatură pe timpul nopţii s-a înregistrat în Kullen, 23,7 grade pe 10 august 1975.

Aşadar, se poate asuda şi pe tărâm nordic! Parol! :)

8 comentarii:

miky spunea...

Super cald la tine!
La mine sunt doar 16 grade si ploua.

Ninulescu spunea...

Exact aceeasi fraza mi-a zis-o si postarita din satul meu acu 30 min. si ea avea pe ea tricou si blugi :)) pai cind ti-e cald logic este sa umblii mai dezbracata ca doar aci nu ataca talibanii sa te temi a da hainele jos..daca avea pantaloni scurti si o bustiera ingusta scapa de canicula imediat... ori un costumas de baie lejer ... da unele persoane pricep mai greu :(

Svea spunea...

Miky, te compatimesc, ce-i drept! :(

Ninule, buna idee pentru o posibila uniforma a factorului postal pe timp de vara! Desi nevestele pensionarilor nu cred ca ar fi atat de incantate! :))

tetris spunea...

Off-topic: ia uite :)
http://vicoprea.blogspot.com/

Svea spunea...

Multumesc frumos, Tetris, ca m-ai anuntat! Apucasem sa vad si eram in plin act scriitoricesc pe blog :)

Ceska777 spunea...

In popor se spune ca o iarna bogata in omat aduce o vara secetoasa si normal calduroasa!

salmi spunea...

Haha, mersi de informatii, eu ramasesem la 32 de grade pe Gotland :)). Atat citisem eu din concediu si stiam ca nu fusesera atatea de ani de zile...

pupici!

Svea spunea...

Ceska, ca bine zice poporul! :) Chiar asa si e! Putine ploi si muuuuuulta caldura, anul acesta pe taram suedez, chiar atipic pentru clima lor!

Salmi, te-ai intors? :) Ti-am simtit lipsa!
Ma bucur daca am reusit sa te updatez :) Pupici